4 בינואר 2014

כריסמס בניחוח אירופאי

סמטאותיהן של ואדי ניסנאס והמושבה הגרמנית שוקקות חיים בחג של החגים. סנטה היה פה וגם אני


ימים חורפיים במיוחד בתוספת סנטה קלאוס, מקבץ איילים וצלצולי פעמונים – ואפשר היה לחשוב שאנחנו באירופה. סיבוב בעקבות פסטיבל "החג של החגים" שהתקיים בחיפה נתן לא רק הרגשה רב תרבותית, אלא גרם לך לשאול את עצמך "כל זה מתרחש מדי שנה, ואני לא חלק מזה?". כבר עשרים שנה מקיימים עיריית חיפה ובית הגפן, שהוא מרכז תרבות יהודי ערבי, מעין פסטיבל רחוב של יצירות המוצגות בסמטאות שכונת ואדי ניסנאס, בגלריות שלה ובמושבה הגרמנית.

 

החג של החגים מחבר בעצם את שלושת חגי הדתות - היהדות, הנצרות והאיסלם. אפילו סנטה הרשמי של חיפה, תושב ואדי ניסנאס ונדבן בשם ניקולא עבדו, מקבל לביתו סקרנים:


 
בתיה של ואדי ניסנאס בנויים בסגנון ערבי ים תיכוני, סמטאותיה קטנות וצרות ובמרכזה שוק:




 
עד סוף דצמבר אפשר היה להתבשם מניחוחות של עתיקות, מופעים, אמני רחוב ותערוכות שאת חלקן תפגשו ממש על קירות הבניינים, וכל זה חינם לגמרי, מדי שנה:






 
שיטוט ברחוב הראשי של המושבה הגרמנית, כשמצפון מבצבצים הגנים הבהאיים ומדרום פרוס היפה בנמלים, מדגים מה הוא רובע עירוני תוסס ומזכיר לך כמה יפה יכולה להיות עיר.

 
בתים של ראשוני הטמפלרים הזכירו לי גם את שֹרונה התל אביבית, שבימים אלה ממש עמלים אנשי שימור ופועלים כדי להפוך אותה למרכז בילוי בדיוק כפי שקיים בחיפה, רק בלי כל הרעש והמאבק הציבורי שהתרחש במרכז. המושבה החיפאית שוקמה בשנות ה-90, ומשמשת היום חלק בלתי נפרד מסיורים מודרכים בעיר. הבתים המשוחזרים משני עברי השדרה התמלאו מיד בבתי עסק, והקהל מגיע בהמוניו.



אגב, אחד מהמבנים במושבה, שהוכרזו על ידי המועצה לשימור אתרים כאתרי מורשת, הוא ביתו של פרידריך קלר, סגן הקונסול של גרמניה, בשדרות בן גוריון 1. שום קשר משפחתי...


הפוסט מתפרסם גם בקהילת העיצוב של בניין ודיור. 

לימור קלר

 
בקרו אותי בפייסבוק, באתר האישי www.lkdesign.co.il או ב-Pinterest

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה